vogelwerkgroep naar de Ooipolder

474 474 mensen hebben dit evenement bekeken.

Dagexcursie Ooijpolder (Nijmegen)

Datum: zaterdag 1 juni 2024.

Vertrek: 7:30 uur, Burg. Berghuisplein Kampen.
Meerijkosten: 12 EURO per persoon.

De Ooijpolder is een natuurgebied dat voornamelijk ligt in de gemeente Berg en Dal in de Nederlandse provincie Gelderland. Het maakt deel uit van de grensoverschrijdende streek de Duffelt. Een klein gedeelte, de Ooyse Schependom, ligt in de gemeente Nijmegen. De grootte van het gebied is ongeveer 2000 hectare. In de polder liggen de dorpen Ooij (ca. 2500 inwoners), Persingen (ca. 100) en Erlecom (ca. 150).
De Ooijpolder is een belangrijk onderdeel van het Natura 2000-gebied Gelderse Poort. Hij ligt tussen de rivier de Waal en de N325. Aan de oostzijde is het gebied begrensd door de grens met Duitsland. Er is zowel binnen- als buitendijks gebied. Voordat er dijken waren, was de Ooijpolder een moerasgebied dat vaak onder water stond. Rond 1300 werden de eerste dijken in het gebied gebouwd.

Een bijzondere en vrij zeldzame vogel die je in de Ooijpolder in de lente en tot in juli kan zien is de zwarte stern. Maar je kunt ook ijsvogels, lepelaars, ooievaars, koekoeken, blauwborsten, spechten en vele soorten watervogels en moerasvogels zien. We zullen meerdere vogelkijkpunten in de polder bezoeken o.a Bizonbaai, Ooij, Erlecom en Kekerdom bezoeken.
Indien er tijd is zullen we op de terugweg ook een bezoek brengen aan Waterrijk-Oost bij Arnhem.

Opgave via: vogelwerkgroep@natuurverenigingijsseldelta.nl

Wandelroute Ooijpolder Gelderse Poort (staatsbosbeheer.nl)

Om je te registreren voor deze gebeurtenis e-mail je gegevens naar vogelwerkgroep@natuurverenigingijsseldelta.nl

Registreer met behulp van webmail: Gmail / AOL / Yahoo / Outlook