Lezing de trek van de kraanvogels

Op dinsdag 8 november 2022 organiseert de Natuurvereniging IJsseldelta een lezing over de trek van de kraanvogels.

De locatie is Zandbergstraat 1P in 8271 VG IJsselmuiden ( ruimte bij speelzaal)

We beginnen om 19.30 uur, de zaal is open vanaf 19.00 uur.

Tijdens deze fotopresentatie volgen wij de Kraanvogels van hun broedgebied in (in dit geval) Polen, via beroemde verzamelplaatsen tijdens hun trek, zoals de omgeving van Rügen (NO-Duitsland), de veengebieden bij Diepholz, het Lac du Der (NO-Frankrijk) tot aan hun wintergebied in Extremadura (Centraal Spanje).

Deze presentatie toont evenzeer de typerende landschappen waar langs de trek plaats vindt.

Meer lezen zie https://www.natuurfotovanderhart.nl/copy-of-ijsland-1

Tekst Natuurvereniging IJsseldelta Foto Herman van der Hart

een klein stukje over Herman

Mijn naam is Herman van der Hart en ik fotografeer de natuur in al zijn facetten al jarenlang. Mijn jeugd heb ik in  Nunspeet doorgebracht en daar begon mijn interesse voor de natuur, door dat we heel regelmatig de bossen in gingen op zoek naar wild. Die interesse ben ik op een bepaald moment gaan verbeelden d.m.v. natuurfotografie. Voor meer info over mij en mijn foto’s,  verwijs ik naar mijn website: www.natuurfotovanderhart.nl
Lezing ” de vlucht van de Kraanvogels”:
Kraanvogels spreken bij veel mensen tot de verbeelding. Het zijn de langste vogels van Europa en worden in veel culturen beschouwd als brenger van geluk.
 Mijn presentatie is eigenlijk een overzicht van een natuurreis van noordoost naar zuidwest Europa. We volgen de Kraanvogels van hun broedgebied in Finland, naar de verzamelplekken in NO Duitsland tijdens de trek in de herfst en verder naar NO Frankrijk om tot slot aan te komen in hun wintervetblijf in centraal Spanje, met name Extremadura. Behalve Kraanvogels, zullen veel andere vogels , zoogdieren en landschappen de revue passeren tijdens deze trektocht.
U kunt hierbij denken aan enkele grote roofdieren, als bruine beer, wolf en veelvraat, korhoenders in het noorden tot Spaanse keizerarend en Spaanse lynx in het zuiden. Ik hoop dat u zult genieten van deze presentatie!