Zaterdag 26 oktober 2019 Kraanvogelexcursie Diepholzer Moor in Duitsland

De Vogelwerkgroep van Natuurvereniging IJsseldelta organiseert op zaterdag 26 oktober a.s.. een dagexcursie naar het Diepholzer Moor in Duitsland.

In de Diepholzer zijn dan vele duizenden kraanvogels te vinden die in het gebied zullen opvetten om hun verdere trektocht naar Zuid Europa te kunnen voortzetten.

In deze regio liggen verschillende hoogveengebieden ( moren), deze worden omringd door landbouwgrond waarop vooral mais verbouwd wordt . De Kraanvogels en tevens de Ganzen foerageren overdag op deze akkers en vliegen dan in de namiddag naar hun slaapplaatsen in de hoogveengebieden. Naast kraanvogels en ganzen verblijven er vele andere wintergasten in het gebied zoals o.a. blauwe kiekendieven en klapeksters. Het plan is om het gebied in te gaan op zoek naar de Kraanvogels en de andere wintergasten. In de loop van de middag zullen wij ons begeven naar een van de hoogveengebieden om daar de grote groepen Kraanvogels te bekijken die onder veel lawaai hun overnachtingsgebied binnen vliegen, Dit zal vanaf een uitkijktoren in het gebied zijn. Zodra het te donker wordt om nog iets te kunnen zien, zo rond 19.10 uur zullen we weer naar Kampen teruggaan.

Tussen de middag houden we ergens een korte pauze dit of in het bezoekerscentrum of een eetcafé in het gebied,

We vertrekken om 06.00 uur vanaf het Burgemeester Berghuisplein, Denk er aan om een paspoort of identiteitskaart , contant geld en ruim voldoende eten en drinken en eventueel warme kleding mee te nemen, Al naar gelang de wensen van de deelnemers wordt er gekeken of we op de terugweg naar huis nog een korte stop maken om nog een hapje te eten.

Er zal op de dag van vertrek per auto informatie materiaal worden verstrekt met informatie over de te rijden route en verdere informatie over het gebied.

De leiding berust bij Marc van der Kolk en Nico Goosen i.v.m. carpooling uiterlijk woensdagavond 23 oktober a.s. aanmelden bij Nico Goosen Telefoonnummer 06-23778880 of 038-3329008 Graag bij aanmelden aangeven of u eventueel wilt rijden, en een 06 nummer voor de onderlinge bereikbaarheid tijden de excursie. Meerijden kost € 20.00, bij vertrek te voldoen aan een van de excursieleiders.

Afhankelijk van de aanwezigheid van Kraanvogels en / of j slechte weersomstandigheden wordt de excursie een week doorgeschoven.