Lezing over de Kraanvogel in Nederland door Ronald Popken 17-11-2015

kraanvogel

Sinds 2001 broeden er weer kraanvogels in Nederland. Deze sierlijke vogels die beslist tot de verbeelding spreken, zagen we daarvoor alleen op de trek over ons land vliegen en dan nog voornamelijk over de Achterhoek en Zuid Limburg.

Vogelaars gingen speciaal voor de kraanvogeltrek naar Rügen in Noord Duitsland of het Lac du Der in Framkrijk om daar de vele duizenden vogels in de herfst en het voorjaar te zien.

Maar  nu kunnen we het trompetten van de kraanvogels ook weer horen op de broedplaatsen in het Fochteloërveen en nu ook in enkele andere hoogveengebieden in Drenthe en het oosten van Nederland.

Door allerlei beschermingsmaatregelen proberen beherende instanties de kraanvogels een goede broedplek te geven in hoogveengebieden en de nesten te beschermen. Verder doen ze onderzoek naar de voedselkeuze en naar het trekgedrag. De vogels zijn ‘s winters in Spanje te vinden.

Iemand die daar veel over kan vertellen is Ronald Popken, ecologisch medewerker van Natuurmonumenten uit Ruinen (Dr.)  en hem hebben we op 17 november te gast bij Natuurvereniging IJsseldelta. Hij komt die avond de lezing verzorgen over de kraanvogel. Hij zal aandacht besteden aan de soort maar vooral ook aan alle onderzoeken rondom de kraanvogel en welke praktische maatregelen genomen zijn/worden, gebaseerd op de opgedane kennis.

Op dinsdag 17 november om 20:00 uur hopen we deze lezing te organiseren op  de Hooizolder boven de museumboerderij, Groenestraat 94, 8261 VJ Kampen. Koffie, thee en frisdrank verkrijgbaar. zaal open v.a. 19:15 uur

Leden van Natuurvereniging IJsseldelta hebben gratis toegang en niet leden betalen 4,00 Euro.